Podczas sesji Rady Miejskiej 24 lutego odbyła się dość długa dyskusja powiatowego konserwatora zabytków z radnymi. Poniżej treść informacji, jaką radni przed sesją otrzymali.
Ogólny
zarys
Miasto Brzeg, na tle innych gmin powiatu brzeskiego,
charakteryzuje się posiadaniem dużej liczby obiektów zabytkowych.
Umiejscowienie gminy na terenie wysoce zurbanizowanym, sprawia, iż w
większości są to obiekty typowo miejskie, zarówno pojedyncze
budynki jak i większe układy przestrzenne. Nie brakuje jednakże
budowli świadczących o zmianach struktury administracyjnej,
np. włączeniu podbrzeskich miejscowości.
Miasto Brzeg w przeważającej części zostało objęte
ochroną konserwatorską o różnym stopniu oddziaływania.
Najszerszej kontroli w skali przestrzennej podlegają tereny, na
których, na mocy miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,
wyznaczono strefy ochrony konserwatorskiej „A”, „B” oraz „OW”
(obserwacji archeologicznej). Celem ich powstania było zachowanie
elementów struktury przestrzennej miasta o wartości kulturowej,
krajobrazowej, a także przyrodniczej np. parki oraz zieleń
komponowana. Poszczególne zapisy planu, odnoszą się zarówno do
ochrony elementów historycznych, jak i budowy obiektów
współczesnych. Pośrednim elementem ochrony dziedzictwa kulturowego
jest ewidencja dóbr kultury (zabytków nieruchomych) ustanowiona
przez Gminę Brzeg. Ma ona na celu zachowanie w możliwie najlepszym
stanie obiektów szczególnie cennych dla
mieszkańców Brzegu. Na liście znajduje się obecnie ponad 599
obiektów. Najściślejszej ochronie, poprzez indywidualny wpis do
rejestru zabytków województwa opolskiego, podlega 165 obiektów
oraz obszarów zabytkowych.
Stan
infrastruktury zabytkowej:
Stan obiektów zabytkowych w ogólnym ujęciu można
uznać za zadowalający. Inwestycje ostatnich lat pozwoliły
wyremontować wiele obiektów unikatowych. Nie możemy jednak
zapomnieć o jednostkowych przypadkach budynków, znajdujących się
w bardzo złym stanie technicznym. W najlepszym stanie znajdują się
obiekty posiadające właściciela aktualnie użytkującego
nieruchomość, np. instytucje państwowe, jednostki samorządu
terytorialnego, czy kościoły i związki wyznaniowe.
Największe zmiany w ostatnim czasie, można
zaobserwować w kościele p.w. Św. Mikołaja oraz kościele p.w.
Podwyższenia Krzyża Świętego. Przy dofinansowaniu jednostek
samorządu terytorialnego i państwa dokonano wymiany dachów,
zabezpieczając w ten sposób budynki przed niszczącą działalnością
wody. Prowadzone są również bieżące przedsięwzięcia
konserwatorskie utrzymujące dobry stan obiektów. Ponadto toczą są
prace prowadzące do uzyskania stanu surowego budynku dawnego
kościoła franciszkańskiego przy Placu Młynów, który obecnie
znajduje się w najgorszym stanie technicznym. Po odbudowie części
wieży oraz prezbiterium (wraz z nakryciem tej ostatniej dachem),
wykonano wzmocnienie fundamentów. W miarę pozyskania nowych
funduszy, prace powinny skupić się na odbudowie wieży oraz
przykryciu części nawy nowym dachem (obecnym znajduje się bardzo
złym stanie technicznym).
Zamek Piastów Śląskich, posiadający największą
wartość historyczną i artystyczną, dzięki pozyskanym funduszom
poprawił swoja sytuację zarówno w zakresie bieżącej działalności
jak i utrzymania (zwiększono m.in. bezpieczeństwo obiektu).
W dobrym stanie znajdują się budynki położone w
mieście, a należące do Powiatu Brzeskiego. W ostatnim czasie
przeprowadzono m.in. remonty elewacji oraz dachów liceów
ogólnokształcących. Planowane są kolejne działania
modernizacyjne.
W gorszej sytuacji znajdują się obiekty stanowiące
własność Gminy Brzeg, choć i tu dostrzec można wyraźną
tendencję zmierzającą do poprawy (program termomodernizacji
przedszkoli, szkół oraz obiektów administracji). Prac remontowych
oraz konserwatorskich wymaga m.in. Ratusz oraz budynki zabytkowe
wchodzące w skład zasobów gminnych. Szczególnie istotne wydają
się prace prowadzące do wymiany pokrycia dachowego oraz
zabezpieczenia wieży renesansowego budynku Ratusza (w tej ostatnie
m.in. zbadanie stanu warstwy tynku oraz jego naprawę). Należy
również dążyć do wykonania całościowego projektu renowacji
elewacji obiektu, w tym rozwiązania problemu zawilgocenia ścian.
Obiekty mieszkaniowe wchodzące w skład zasobów gminy, w
przeważającej części, znajdują się dobrym lub dostatecznym
stanie technicznym. Na ich kondycję, bardzo duży wpływ mają
przeprowadzone ostatnio liczne wymiany pokryć dachowych. Zabezpiecza
to w znacznym stopniu obiekt przez szkodliwymi czynnikami
przyrodniczymi. Jednakże nadal wymagają one dużych nakładów
finansowych, zarówno w zakresie wewnętrznej infrastruktury
technicznej jak i renowacji elewacji.
Tożsamą sytuacja ma miejsce w przypadku obiektów
zabytkowych znajdujących się
w rękach prywatnych. Ich stan w przeważającej części poprawia się, zależąc w dużej mierze od środków przeznaczanych na bieżące utrzymanie zasobu. Wyraźnie uwidacznia się jednak potrzeba pozyskania funduszy zewnętrznych, wspomagających właścicieli w bardzo kosztownych remontach obiektów zabytkowych (decydujących o zachowaniu unikalnego charakteru miasta Brzeg). Jedną z możliwości, wypróbowanych i dających znakomite efekty, jest program dofinansowania remontów obiektów zabytkowych z funduszy miasta.
w rękach prywatnych. Ich stan w przeważającej części poprawia się, zależąc w dużej mierze od środków przeznaczanych na bieżące utrzymanie zasobu. Wyraźnie uwidacznia się jednak potrzeba pozyskania funduszy zewnętrznych, wspomagających właścicieli w bardzo kosztownych remontach obiektów zabytkowych (decydujących o zachowaniu unikalnego charakteru miasta Brzeg). Jedną z możliwości, wypróbowanych i dających znakomite efekty, jest program dofinansowania remontów obiektów zabytkowych z funduszy miasta.
Odrębny kwestię stanowią problem związane z
zabytkowymi obiektami prywatnymi, których właściciele nie
realizują obowiązku ochrony lub realizują go w sposób błędny.
Dotyczy to zwłaszcza obiektów wielkokubaturowych w obrębie
zabudowy dziewiętnastowiecznej (ul. Jana Pawła II czy Chrobrego). W
ich przypadku na szczeblu Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w
Opolu (częstokroć za pośrednictwem Głównego Specjalisty ds.
Ochrony Zabytków Starostwa Powiatowego w Brzegu) podejmowane są
decyzje o kontrolni, nakazujące zabezpieczenie zabytku oraz
wykonania określonych prac, a także wymierzające kary
administracyjne.
W ostatnim czasie pojawiła się nowe problemy,
wpływające na zachowanie charakteru obiektów oraz obszarów
zabytkowych. Są to kwestie związane z rozważeniem wprowadzenia
nowych (oraz aktualizacji istniejących) regulacji miejscowego planu
zagospodarowania przestrzennego, m.in. w zakresie obecności oraz
umiejscowienia starych oraz nowych form reklamy (np. tablic zmiennej
treści LED). Obecne trendy konserwatorskie skłaniają większość
miast ku znacznemu ograniczeniu lub też eliminacji reklam,
niezwiązanych z działalnością gospodarczą powadzoną w danym
obiekcie (np. reklam wielkogabarytowych), znajdujących się w
strefach ścisłej ochrony konserwatorskiej oraz wprowadzenie
obligatoryjnej konsultacji szczegółów technicznych czy formy
graficznej nośników w pozostałych strefach. Obecnie
w Brzegu, uzyskania odpowiedniej decyzji lub zgody wymaga ekspozycja nośników reklamowych na obiektach wpisanych do rejestru zabytków oraz znajdujących się w strefie ochrony konserwatorskiej „A”. W strefie „B” uzyskania zgody wymagają jedynie obiekty wymagające dokonania zgłoszenia lub uzyskania pozwolenia na podstawie przepisów Prawa Budowlanego.
w Brzegu, uzyskania odpowiedniej decyzji lub zgody wymaga ekspozycja nośników reklamowych na obiektach wpisanych do rejestru zabytków oraz znajdujących się w strefie ochrony konserwatorskiej „A”. W strefie „B” uzyskania zgody wymagają jedynie obiekty wymagające dokonania zgłoszenia lub uzyskania pozwolenia na podstawie przepisów Prawa Budowlanego.
W końcu Brzeg ma konserwatora zabytków,powinno być lepiej z dbałością o nie.
OdpowiedzUsuń