Powered By Blogger

środa, 9 lutego 2011

Kierunki działań na lata 2010-2014.

Poniżej "wykład" burmistrza Wojciecha Huczyńskiego, jaki dostali radni na sesję RM 8 lutego. Zamieszczam całość bez mojego komentarza. Ale zachęcam do komentowania czytających.

Finanse Gminy Miasta Brzegu

Finanse


Nowa ustawa o finansach publicznych nakazuje nam utrzymywać w ryzach wydatki bieżące.
Jest to podstawowy problem dla wielu gmin, gdyż wydatki bieżące nie mogą przekraczać dochodów bieżących, czyli jak już wielokrotnie powtarzałem nie można wydawać więcej na konsumpcję niż się zarabia. Dlatego na początku obecnej kadencji będzie konieczność zweryfikowania, po raz kolejny, kosztów funkcjonowania miasta, tak by ograniczyć wydatki, nie ograniczając zakresu działalności gminy. Część działań już przeprowadziliśmy, bowiem nie chodzi o to by oszczędzając wyłączać na przykład: co drugą latarnię w mieście, ale o to by ograniczyć wydatki na oświetlenie, stosując energooszczędne żarówki. Natomiast często spotykamy się z tym, że aby zaoszczędzić koniecznym jest najpierw zainwestować. Potrzeba głęboko zastanowić się nad dochodami gminy, które są opisane w ustawie z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.
„Art. 4.
1. Źródłami dochodów własnych gminy są:
1) wpływy z podatków:
a) od nieruchomości,
b) rolnego,
c) leśnego,
d) od środków transportowych,
e) dochodowego od osób fizycznych, opłacanego w formie karty podatkowej,
f) (uchylona),
g) od spadków i darowizn,
h) od czynności cywilnoprawnych;
2) wpływy z opłat:
a) skarbowej,
b) targowej,
c) miejscowej, uzdrowiskowej i od posiadania psów,
d) (uchylona),
e) eksploatacyjnej – w części określonej w ustawie z dnia 4 lutego 1994 r. – Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2005 r. Nr 228, poz. 1947, z późn. zm.2)),
f) innych stanowiących dochody gminy, uiszczanych na podstawie odrębnych przepisów;
3) dochody uzyskiwane przez gminne jednostki budżetowe oraz wpłaty od gminnych zakładów budżetowych;
4) dochody z majątku gminy;
5) spadki, zapisy i darowizny na rzecz gminy;
6) dochody z kar pieniężnych i grzywien określonych w odrębnych przepisach;
7) 5,0 % dochodów uzyskiwanych na rzecz budżetu państwa w związku z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej;
8) odsetki od pożyczek udzielanych przez gminę, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej;
9) odsetki od nieterminowo przekazywanych należności stanowiących dochody gminy;
10) odsetki od środków finansowych gromadzonych na rachunkach bankowych gminy, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej;
11) dotacje z budżetów innych jednostek samorządu terytorialnego;
12) inne dochody należne gminie na podstawie odrębnych przepisów.
2. Wysokość udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych, od podatników tego podatku zamieszkałych na obszarze gminy wynosi 39,34 %, z zastrzeżeniem art. 89.
3. Wysokość udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych, od podatników tego podatku, posiadających siedzibę na obszarze gminy, wynosi 6,71 %.”

Wobec tego widać wyraźnie, że jedyne faktyczne możliwości, będące w rękach radnych, pozyskania dochodów związane są z opłatami, podatkami, dochodami z majątku gminy. Dlatego koniecznym będzie zweryfikowanie opłat lokalnych, podatków, ale i zweryfikowanie pozostałych dochodów gminy. Ale o tym w dalszej części wystąpienia.
Istotną częścią dochodów są wpłaty z podatków PIT. Miasto nie ma wpływu na tą wielkość dochodów. Należy wszakże pamiętać, że wpływy te pochodzą z podatków miejskich podatników. Im mniejsza ilość ludzi płacących duże podatki tym kwota ta pomniejsza się. Im większe bezrobocie tym kwota ta również maleje. Na zmianę bezrobocia gmina ma niewielki wpływ. Również narasta niepokojące zjawisko występujące jednak wszędzie, odpływu zasobnych mieszkańców miasta na tereny gmin wiejskich w otoczenie miasta. W tym zakresie, chociaż w niewielkim stopniu można przeciwdziałać uzbrajając coraz to nowe tereny bod budowę osiedli domków jednorodzinnych.
Finanse miasta to również wydatki. I w tym zakresie koniecznym jest kontynuowanie działań ograniczających wydatki poprzez stosowanie efektywnych ekonomicznie rozwiązań, które spowodują oszczędności.
Niestety w poprzedniej kadencji nastąpiło całkowite psucie dochodów gminy, gdyż część radnych podejmując decyzje w sprawie swoich wniosków czy propozycji uchwał całkowicie nie brała pod uwagę strony kosztów, a więc znalezienia środków finansowych na pokrycie skutków tych decyzji. Kuriozalną była w tym zakresie poprawka do projektu uchwały zgłoszonego przez Burmistrza dotyczącego urealnienia opłat czesnego w przedszkolach. Poprawka wniesiona przez radnego Platformy Obywatelskiej i Stowarzyszenia Młody Brzeg całkowicie pozbawiona była jakiejkolwiek analizy skutków dodatkowych kosztów tej decyzji. Ponadto o stosunku części ówczesnych radnych do finansów gminy, świadczy najlepiej fakt komentowania tej decyzji radnych przez jednego radnego w czasie przerwy w sesji mówiącego: „Niech się teraz Burmistrz martwi skąd na to wziąć pieniądze”. Przypomnę, że tamta decyzja kosztuje miasto około 400.000 zł rocznie dodatkowych wydatków, ponoszonych tylko, dlatego, że gdy rodzice nie przyprowadzą dziecka do przedszkola to za to niewykorzystane miejsce płaci gmina. To były te „cudowne” populistyczne propozycje, za głupotę, których płacą wszyscy podatnicy.

Podatki i opłaty lokalne

Niestety w poprzedniej kadencji psucie dochodów gminy, dotyczyło również sfery podatków i opłat lokalnych. Przykładem jest chaotyczna i bezsensowną zmiana w uchwale o opłacie targowej. Jest to jaskrawy przykład destabilizowania finansów miasta na rzecz dochodów kilku wybranych przedsiębiorców. Przypomnę, że poprzednio na placach targowych płacono opłatę w wysokości 1,50 zł za 1m2 powierzchni handlowej. Czyli np. handlując na 10m2 płacono 15 zł dziennie opłaty targowej na rzecz miasta. Poprawka zgłoszona przez ówczesnego radnego Andrzeja Ogonka, a popierana przez radnych między innymi Platformy Obywatelskiej wraz z ówczesnym przewodniczącym Komisji Budżetu, Inwestycji i Rozwoju Gospodarczego, panem Grzegorzem Chrzanowskim, przyjęta została przez poprzednią Radę. Doprowadziła ona do tego, że obecnie, jeżeli osoba handlująca sprzedaje towary rozłożone na swoich stołach lub bezpośrednio z ziemi to w omawianym wyżej przypadku nadal płaci 15zł dziennie. Jeżeli osoba taka wydzierżawi stół od zarządcy lub właściciela terenu to płaci nie 15zł, a 1zł lub 2zł dziennie bez względu na wielkość stołu. Ewidentnie widać, że poprawka ówczesnego radnego Andrzeja Ogonka, a poparta przez 9 radnych miejskich jednoznacznie daje dodatkowe dochody osobie będącej właścicielem lub zarządcą nieruchomości targowej, a nie osobie handlującej. Ba wręcz „wymusza” dzierżawienie i wykorzystywanie stołów zarządcy lub właściciela. Jak widać „lobbystów” można znaleźć nie tylko w Sejmie i sprawa nie musi dotyczyć jedynie ustawy hazardowej, a może opłaty targowej. Dlatego w tym roku i to już od początku roku należy zacząć pracę nad ustaleniem podatków i opłat targowych jednakże broniąc się przez wpływami „lobbystów” i podobno niezależnych „radnych - dziennikarzy” czy „dziennikarzy”.
Następną sprawą dotyczącą dochodów jest zintensyfikowanie wykorzystania majątku gminnego do pozyskiwania dochodów. Często „lobbing” niektórych środowisk prowadzi do próby pozbywania się niektórych nieruchomości lub części pieniędzy na rzecz różnego rodzaju organizacji, na które miasto nie ma wpływu. Przypomnę, że w kadencji 2002-2006 grupa radnych prowadziła nieustanny lobbing na rzecz dokapitalizowania miejskimi pieniędzmi „ośrodka wypoczynkowego” w Jarosławcu, użyczonego ZHP. W kadencji 2002-2006, ale i w kadencji minionej 2006-2010 prowadzono lobbing na rzecz zakupu mammografu dla stowarzyszenia częściowo za pieniądze gminy czy też przekazania pieniędzy na Stowarzyszenie Inicjatyw Gospodarczych, w których już były plany zatrudniania swoich koleżanek. Jednoznacznie należy powiedzieć sobie, że gmina miasto Brzeg ma wspierać jedynie te inicjatywy, które bezpośrednio oddziałują na brzeską społeczność oraz te, które proponują działania, których nie można w żaden inny sposób przeprowadzić. Ponadto należy zwracać uwagę na skalę kosztów w stosunku do efektów działań.

Oświata, kultura i sport

Oświata

Żłobki.


Żłobki wchodzą w zakres opieki zdrowotnej mieszkańców gminy jednakże faktycznie to tu zaczyna się cykl opieki gminy nad najmłodszymi mieszkańcami naszego miasta. Dlatego temat żłobków eksponuję w tym obszarze swojego wystąpienia. Obecny stan żłobka jest dobry czy wręcz bardzo dobry. Należymy do gmin o jednym z większych wskaźników zabezpieczenia potrzeb mieszkańców gminy w miejsca. Jednakże należy wziąć pod uwagę, że każde działanie gminy to są koszty. I to koszty ponoszone z kieszeni brzeskich podatników. Należy zastanowić się czy warto wobec tego rozbudowywać żłobek tak by zaspokoić w 100% potrzeby miejskie, czy też oczekiwać na realizację oferty podmiotów prywatnych. Szczególnie, że te podmioty już powstały i obecnie oczekują na urealnienie przepisów prawa, których zmiana jest zapowiadana w najbliższym czasie.

Przedszkola.

Placówki przedszkolne obecnie zabezpieczają potrzeb dzieci prawie w 100%. Dane związane z niżem demograficznym oraz z koniecznością nauki dzieci od 6 lat spowodują zmniejszenie zapotrzebowania na miejsca przedszkolne. Może to dotyczyć około 200 miejsc, co może spowodować konieczność likwidacji jednego z przedszkoli. Natomiast sama baza przedszkolna niewiele wymaga do doprowadzenia do dobrego stanu, porównując to do placówek w innych gminach, czy też porównując do stanu zastanego w roku 2002. W tym miejscu należy dodać, że jedno z przedszkoli funkcjonuje w budynku, który nie należy do miasta, dlatego miasto ponosi dodatkowy koszt dzierżawy tego obiektu.

Należy sobie również uświadomić to, że z jednej strony miasto poniosło koszty na infrastrukturę, a dodatkowo ponosi koszty na dotację do utrzymania miejsca w takich placówkach. Miasta Brzeg nie stać na to by tworzyć, czy też utrzymywać miejsca przedszkolne dla mieszkańców innych gmin. W poprzedniej kadencji niektórzy radni oczekiwali, by kosztem mieszkańców Brzegu korzystali z nich, w pierwszej kolejności, mieszkańcy innych gmin. Dodatkowo ci radni posługiwali się świadomie kłamstwem, oczerniając zarówno gminę jak i Burmistrza Miasta. Twierdzili, jakoby Burmistrz Miasta wyrzucał albo kazał wyrzucać dzieci z innych gmin z brzeskich przedszkoli. Należy obecnie jednoznacznie potępić tego typu zachowania radnych szkalujących dobre imię gminy, ale i potępić ich zachowania dotyczące lobbingu na rzecz prywatnych znajomych z innych gmin. Należy jednoznacznie dać odpór tym radnym poprzedniej i obecnej kadencji, którzy twierdzili, że miasto Brzeg, jako miasto powiatowe, ma dodatkowe obowiązki w stosunku do sąsiedzkich gmin. Nie jest to prawdą, bowiem miasto Brzeg nie posiada innych zwiększonych dochodów by spełniać te dodatkowe oczekiwania. Należy jednoznacznie stwierdzić, że w pierwszej kolejności miejsca w naszych placówkach oświatowych należą się mieszkańcom miasta Brzeg. Ponadto powstają prywatne inicjatywy opieki nad dziećmi w wieku żłobkowym czy też przedszkolnym. Należy temu przyklasnąć i wspierać takie działania szczególnie, że są instrumenty prawne umożliwiające dotacje do dzieci pochodzących z terenu gminy dla podmiotów prywatnych spełniających odpowiednie wymogi prawne.
Należy sobie również uświadomić, że nawet bogate gminy nie zabezpieczają takich warunków, jakie gmina Brzeg tworzy dla swoich mieszkańców w żłobku czy przedszkolach. Niewiele jest gmin w Polsce posiadających lepszy wskaźnik ilości miejsc w stosunku do zapotrzebowania na miejsca. Nie mają tego nawet gminy bogatsze od miasta Brzeg. Pamiętajmy, że każde takie miejsce to koszt. Koszt, który jest ponoszony na utrzymanie miejsca dla dziecka prezesa dużej zasobnej spółki, radnego czy też biednego mieszkańca miasta w tej samej wysokości. A naszej gminy, jako gminy niezbyt zasobnej na to nie stać.

Szkoły podstawowe.

Baza oświatowa na terenie miasta wymaga jeszcze sporo nakładów finansowych. Obecnie niektóre placówki miały problem z naborem uczniów do szkół, co skutkowało redukcją etatów, ale i niewykorzystaniem pomieszczeń dydaktycznych w szkołach. W roku 2012 problem tej złagodnieje, gdyż wówczas szkoły podstawowe zasili spora grupa dzieci 6-letnich. Jednakże będzie to jeden rocznik, w którym skumulują się w klasach pierwszych dzieci 6 i 7 letnie. Później problem będzie ponownie narastał. Dlatego obecnie przed podjęciem jakichkolwiek działań należy dokonać chłodnej analizy potrzeb i możliwości tak by pieniądze kierować właściwie do placówek i obiektów mających szansę na spełnianie standardów edukacyjnych, ale i szansę pozyskania uczniów i to jak najmniejszym kosztem inwestycji. Pamiętać należy, że często decyzje podejmowane są emocjonalnie, a ich konsekwencje to ogromny koszt dla miasta. Należy na ten problem spojrzeć perspektywicznie oceniając potrzeby i możliwości w wieloletniej perspektywie finansowania.

Gimnazja.

Baza oświatowa gimnazjów jest podobna do bazy szkół podstawowych. Problemy też są podobne. Tylko pojawiają się i znikają z opóźnieniem w stosunku do szkół podstawowych.

Jednakże szkoły to nie tylko obiekty, to również pracownicy oświaty i uczniowie. Problemy z pracownikami oświaty występują jedynie w przypadku konieczności redukcji etatów, gdyż cieszymy się opinią gminy posiadającej jedną z najbardziej profesjonalnej kadry pedagogicznej. Jednakże priorytetem musi być to, by profesjonalizm naszej kadry przełożył się na oceny uczniów osiągane w testach sześcio-klasistów czy gimnazjalistów, co nie zawsze idzie w parze z ocenami profesjonalizacji nauczycieli. Należy również wspomnieć o tym, że obecnie obsługa administracyjna w każdej szkole jest osobna. To daje może i większą swobodę działania, ale i rodzi wiele napięć i jest dużo bardziej kosztowne niż utworzenie Zespołu Ekonomiczno-Administracyjnego Szkół. Jest to także projekt niezbędny do rozpatrzenia mający na celu minimalizację kosztów jak i wzmocnienie kontroli.

Kultura

Zadania kultury umiejscowione są zarówno w Urzędzie Miasta jak i w Brzeskim Centrum Kultury. Większość działań o charakterze incydentalnym lub też związanych z działalnością różnych instytucji kultury np. stowarzyszeń skupionych jest w Urzędzie Miasta. Działania związane z edukacją w zakresie kultury jak i organizacją wielu miejskich wydarzeń kulturalnych jest jednak w rękach Brzeskiego Centrum Kultury. Jednym z metod utrzymywania Brzegu na kulturalnej mapie Śląska i Polski są wydarzenia kulturalne finansowane, współfinansowane lub też organizowane przez miasto. Wbrew malkontentom twierdzącym, że w tym zakresie w Brzegu nic się nie dzieje wydarzeń jest dużo, od koncertów muzyki poważnej, po występy zespołów młodzieżowych, od pokazów filmów kinowych po filmy off-owe, od wystaw uznanych artystów po wystawy artystów amatorów, itp.. Śledząc informacje o tych wydarzeniach zawsze można znaleźć coś dla siebie. Jednakże często, mimo posiadania wspaniałych pomieszczeń zamkowych czy ratuszowych nie zawsze można znaleźć odpowiedniego pomieszczenia na konkretne realizacje.

BCK

I w tym przypadku prosi się o remont budynek BCK, ale co chyba bardziej konieczne remont brzeskiego amfiteatru, który całkowicie został wyłączony z użytkowania. Dlatego w tym zakresie oprócz utrzymywania dotychczasowych działań związanych z wydarzeniami kulturalnymi koniecznym będzie znalezienie finansowania na remont amfiteatru miejskiego.

Sport

Podobnie jak i w przypadku kultury większość zadań związanych ze sportem realizowana jest przez Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji. W zakresie zadań urzędu przede wszystkim pozostaje współpraca i współfinansowanie lub dotacje na działalność organizacji sportowych. W tym zakresie w ramach Rady Sportu od lat próbujemy wypracować najlepszy algorytm przydziału dotacji na konkretne działania organizacji i klubów sportowych. Zarówno poprzednio, ale i obecnie będę tak działał, by wielorakość dyscyplin sportowych była w Brzegu utrzymywana, a nie by jedynie jedna dyscyplina sportowa była w zainteresowaniu władz miasta. Zadaniem gminy jest przede wszystkim dbałość o rozwój fizyczny młodzieży, a ten wymaga tak bogatej oferty, jaką oczekują zainteresowani.

MOSIR

Jednostka ta zarządza obiektami sportowymi, ale i jest współorganizatorem albo organizatorem wielu imprez sportowo turystycznych. Koniecznym jest utrzymanie tego kierunku działania. Jednakże największym zadaniem przed nami jest znalezienie montażu finansowego na budowę pełnowymiarowej niecki basenu krytego. Projekty są gotowe. Jednakże nierozwiązanym do dziś jest problem basenu otwartego. Jak już wielokrotnie mówiłem, z jednej strony koniecznym jest znalezienie źródeł finansowania inwestycji, ale od wielu lat nierozwiązanym dalej problemem pozostanie problem biologiczny, a w zasadzie ekologiczny. Jest to związane z tym, iż brak jest stałego cieku wodnego umożliwiającego dopływ czystej wody do tego zbiornika. A problem jest o tyle poważny, że woda dopływająca do tego zbiornika jest wodą pochodzącą m.in. z pól znajdujących się po drugiej stronie obwodnicy brzeskiej, które użytkowane są rolniczo, a więc są nawożone, co w konsekwencji powoduje kłopoty z przydatnością wody do kąpieli. I to jest poważny problem, ale na poziomie badań i znajdowania rozwiązań w środowisku naukowym.

Sprawy społeczne i zdrowia

Obszar spraw społecznych i zdrowia jest obszarem, bardzo trudnym. Trudność tej pracy polega na konieczności pomocy ludziom najmniej zaradnym życiowo, albo tym, którzy popadli w chwilowe kłopoty. Z jednej strony są to problemy psychologiczne, społeczne, ale zawsze w konsekwencji wymagające środków finansowych. Dotychczas miasto Brzeg było i jest miastem bardzo socjalnym. Oczywiście w zakresie różnego rodzaju świadczeń, wielkość tych świadczeń jest określona w przepisach, na które gmina nie ma żadnego wpływu. Bo tak naprawdę, są to świadczenia finansowane przez państwo, a nie gminę, która to w tym przypadku jest jedynie dystrybutorem tych środków. Jednakże są obszary finansowane z naszych dochodów własnych i jak się okazuje są to ogromne kwoty, gdyż ustawy określają widełki dotyczące finasowania tych świadczeń, a w mieście Brzeg ustawione one są na maksymalnym poziomie. Koniecznym jest zweryfikowanie takiego stanowiska i określenie, czy takie maksymalne stawki pomocy np. w dodatkach mieszkaniowych nie działają demotywacyjnie na niektórych obywateli miasta Brzeg. Szczególnie, że doświadczenia wynikające z zatrudniania bezrobotnych w ramach robót publicznych wskazują, że bardzo duży odsetek tej grupy jest przyzwyczajony i nauczył się żyć z pomocy społecznej, w ich rozumieniu „dobrze”, a każde następne pozyskane środki finansowe zbyt dużo wymagają, od nich, poświęcenia. Dlatego też należy przeprowadzić analizę tego zjawiska pod kątem konieczności obniżenia i tak wysokich świadczeń.

MOPS

Te jednostki ustawowo działają w obszarze świadczeń społecznych oraz pomocy potrzebującym. Ośrodek ten zostanie przeniesiony na ulicę Chrobrego tam, gdzie teraz, znajduje się ZNM. Poprawi to, zdecydowanie, jakość pracy pracowników tego ośrodka. Jednakże oprócz problemów, którym czoła i tak muszą stawić jego pracownicy jest liczba pracowników socjalnych oraz poziom ich wynagrodzenia. Niestety w związku ze wzrostem sfery ubóstwa koniecznym jest zwiększanie działań w tym zakresie, ale i powiększanie zespołu pracowników socjalnych. Problem jest o tyle poważny, że powiększająca się sfera ubóstwa skutkuje mniejszymi przychodami z podatków PIT, a jeszcze istnieje konieczność zwiększania wydatków w tym zakresie.

DDPS

Część zadań społecznych realizuje Dzienny Dom Pomocy Społecznej. Dużą i kosztowną sferą działalności Domu jest sfera przygotowywania posiłków dla najuboższych mieszkańców miasta. Obecnie standardy przygotowywania jakichkolwiek posiłków zostały mocno podwyższone, dlatego też zastanawiamy się czy koszt wyposażania pomieszczeń kuchennych jest opłacalny. Przygotowywane jest rozeznanie dotyczące przygotowań takich posiłków przez podmioty zewnętrzne, a w Domu prowadzenie jedynie punktu wydawania posiłków, co wiązałoby się z dużo niższymi kosztami inwestycyjnymi. Konieczna jest szczegółowa analiza takiego przedsięwzięcia. W niedługim czasie otrzymacie Państwo propozycję likwidacji Dziennego Domu Pomocy Społecznej i wchłonięcie go przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej. Jest to związane z koniecznością uproszczenia struktury zarządzania oraz zmniejszenia kosztów funkcjonowania placówki szczególnie, że posiłki DDPS przygotowuje na zlecenie MOPS-u. Ułatwi to proces dokumentowania zleceń, ale i da oszczędności w powielaniu pewnych operacji księgowych.

Gospodarka nieruchomościami

Większość zadań gospodarki nieruchomościami umiejscowiona jest w Zarządzie Nieruchomości Miejskich. Jednakże gospodarka nieruchomościami to także obrót nieruchomościami, ale i ustalanie poziomu opłat. W tym zakresie należy również uaktualnić wszystkie wielkości opłat tam gdzie gmina ma możliwość wpływu na ich wielkość. Ponadto koniecznym jest sprzedaż tych nieruchomości miejskich, na które są chętni nabywcy, a które są zbędne dla realizowania miejskich funkcji. Decyzje te muszą być podejmowane bez zbędnej zwłoki. Nie może być tak jak w poprzedniej kadencji, gdy decyzja radnych odwlekana była miesiącami, aż minęła koniunktura cenowa i potencjalni nabywcy wycofali się. Przypominam o tym, bowiem w poprzedniej kadencji niektórzy radni propagowali działania, moim zdaniem, sprzeczne z interesem gminy, a oni dumni byli zasiadania w tej kadencji, w której oddano najbardziej wartościowe tereny sąsiedniej gminie, albo notorycznie unikali podejmowania jakichkolwiek decyzji kierując rozwiązanie problemu do komisji, które często nigdy nie podejmowały decyzji.

ZNM

Jednostka ta zarządza nieruchomościami miejskimi. W obecnej kadencji nadal istnieje konieczność ponoszenia nakładów finansowych na rzecz naszych obiektów mieszkalnych. Obecnie ingerujemy już w stolarkę otworową, po wielomilionowych nakładach na rzecz remontów dachów, czy instalacji gazowych i kominowych. Jednakże nadal koniecznym jest inwestowanie w nasze budynki mieszkalne, a w szczególności w budynki z mieszkaniami socjalnymi. Dlatego niezbędnym jest wybudowanie następnego obiektu, spełniającego tą funkcję. Zgodnie z obowiązującym programem mieszkaniowym miasta Brzeg potrzeba jest urealnić ceny najmu mieszkań komunalnych. To jest nadane przez uchwałę Rady Miejskiej.

Urbanistyka i ochrona środowiska

W zakresie ochrony środowiska wiele działań jest realizowanych. Projekty dotyczące urbanistyki, czy ochrony środowiska są prowadzone od wielu lat. Do ideału jest nam daleko, ale na tle wielu gmin wyglądamy całkiem dobrze. Jednakże obecnie priorytetowym działaniem jest działanie związane z zielenią miejską. Zarówno rewitalizacja parków, ale i obiektów wodnych znajdujących się w tych parkach wymaga sporych nakładów. Jednakże obszary parkowe to nie wszystkie przestrzenie zielone. Dlatego koniecznym jest inwestowanie w zieleń uliczną.

Infrastruktura miejska

Niewątpliwie jest to największy problem większości gmin w Polsce i jest to spuścizna czasów PRL-u, kiedy to nie inwestowano w remonty infrastrukturalnych zasobów miejskich. Do dziś nie jest nawet zadowalający stan dróg czy chodników, do dziś nie jest zadowalający stan na przykład kanalizacji deszczowej. Na to potrzebne są nakłady przekraczające możliwości kilku kadencji. W tym miejscu należy sobie uświadomić, a szczególnie uświadomić tym ugrupowaniom, których liderzy wmawiali, że w zakresie dróg i chodników nic w Brzegu się nie zrobiło, że jedynie w dwu ostatnich kadencjach zaczęto, tak mocno, dbać o stan infrastruktury w Brzegu. Informacje podsumowujące kadencje wyraźnie pokazały jak wielkie nakłady poniesiono na infrastrukturę drogową. Jednakże należy uświadomić sobie, że miasto Brzeg nie tylko drogami stoi, a niezbędne są inwestycje i w inne obszary aktywności gminy miasto Brzeg.

Bezpieczeństwo

Już dwie kadencje inwestujemy w poprawę bezpieczeństwa. W wielu placówkach oświatowych wdrażane są programy poprawy bezpieczeństwa wewnątrz obiektów jak i na zewnątrz. Są to programy: począwszy od infrastruktury, wspólnego działania z policją poprzez zwiększanie ilości pracowników Straży Miejskiej po wszelkiego rodzaju miękkie programy dydaktyczne. Wszystkie działania Straży Miejskiej konsultowane są z Komendą Powiatową Policji, co skutkuje coraz bardziej ścisłą współpracą, potwierdzającą zasadę: ”Razem można więcej”.
Bezpieczeństwo to nie tylko działania Policji, czy też Straży Miejskiej. To również działania antykryzysowe. Dużo mniej obciążeń mielibyśmy, gdyby wreszcie Urząd Marszałkowski wraz z podległymi jednostkami podjął realne działania na rzecz budowy wałów przy ulicy Oławskiej. Tak jak i w poprzedniej kadencji, kiedy to, pan Ryszard Wilczyński, był członkiem Zarządu Województwa udało się zrealizować projekt budowy wałów. Liczymy, że w obecnej wały te powstaną. I na pewno, dla politycznego spokoju, nie odpuszczę tego zadania Samorządowi Województwa Opolskiego. Na dzień dzisiejszy wiadomo, że mimo wmawiania, iż winnymi są osoby, które nie zgodziły się odsprzedać gruntów pod przyszłe wały, okazało się, że podmioty odpowiedzialne za ten wał do dziś dnia nie miały i nie mają montażu finansowego dla realizacji tego zadania. Nie może tak być by na spotkaniach, na których porusza się kwestie wałów, próbowano zrzucać odpowiedzialność na kilku mieszkańców miasta Brzeg. W przypadku, gdy dochodziło do rozmów o pieniądzach natychmiast otrzymywaliśmy informację, że to gmina musi zabezpieczyć duże środki na realizację tego zadania. Sprzeciwiam się temu, gdyż na zadania te podmioty odpowiedzialne dostają środki. Gmina za swoje środki ma realizować zadania przypisane ustawami. I to za to będzie rozliczana przez swoich mieszkańców. Za budowę wałów rozliczane niech będą jednostki odpowiedzialne za te zadania. Nie może tak być, że niektóre podmioty będąc w uprzywilejowanej sytuacji otrzymują środki w pierwszej kolejności, a gmina miasto Brzeg, do której niektórzy włodarze województwa mają niechęć, mimo swojej biedy, musi zdać się na własne środki.

Urząd Stanu Cywilnego

W zakresie zadań zleconych związanych ze sprawami Urzędu Stanu Cywilnego i sprawami obywatelskimi, jakiekolwiek zmiany prowadzone będą tak by dostosowywać się do dotacji przekazywanych przez Wojewodę.

Spółki miejskie

PWiK

Jest to spółka, która niedawno zakończyła wielki projekt „Oczyszczanie ścieków w Brzegu”. Obecnie ta spółka posiada duże zobowiązania wynikające z zaciągniętych kredytów na realizację projektu ISPA/Fundusz Spójności. Zobowiązaniem gminy jest to, że w okresie pięciu lat ta spółka będzie spółką gminną. Ponadto strategicznie spółka ta winna być w rękach gminy miasto Brzeg, aczkolwiek gmina musi posiadać taki wpływ, by być pewnym, że podstawowa działalność tej spółki nie zostanie ograniczona, czyli będzie dostarczała wodę na terenie gminy oraz oczyszczała gminne ścieki.

BPEC

Jest to najmłodsza spółka brzeska realizująca zadania o charakterze użyteczności publicznej. Gmina miasto Brzeg musi zachować kontrolę związaną ze strategiczną dla gminy działalnością tej spółki, czyli dostarczania ciepła dla mieszkańców gminy. Kontrola musi zostać zachowana gdyż zasilanie mieszkańców w ciepło jest zależne od infrastruktury ciepłowniczej. Dlatego w tym przypadku można rozważyć sprzedaż części udziałów, odpowiednio zabezpieczając umową spółki swoje wymogi, a pozyskane pieniądze przeznaczyć na rzecz inwestycji miejskich.

BTBS

Jest to spółka, która, moim zdaniem została powołana bez zbytniej analizy jej możliwości funkcjonowania na rynku. W pierwszym okresie funkcjonowania tej spółki wybudowano budynek TBS-owski, który zasiedlono. Koszty utrzymania budynków TBS-owskich muszą być ponoszone całkowicie przez najemców tych mieszkań. I tu rodzi się potężny problem opłat ponoszonych przez tych najemców. Jest to jeden z problemów funkcjonowania tej spółki. Drugim problemem jest to, że zasilono spółkę w nieruchomości przeznaczone pod budownictwo mieszkaniowe, jednakże nie zasilono w środki finansowe pozwalające na realizację dalszych zadań mieszkaniowych na zasadach określonych przez ustawę o TBS-ach. Ponadto problemem tej spółki nadal jest brak środków na rozwinięcie działalności mieszkalnej. W tym przypadku również należy zastanowić się nad utrzymywaniem udziałów przez gminę.

ZHK

Spółka działa w obszarze zadań o charakterze użyteczności publicznej jednakże należy dokładnie ocenić rynek działalności. Na rynku spółek utrzymujących czystość działa już konkurencja prywatna. Problemem tej spółki jest ciągła walka o rynek usług, zlokalizowany głównie w mieście Brzeg. Istnieje duże zagrożenie dotyczące tego, że niektóre przegrane przetargi mogą spowodować duże zagrożenie dla działalności tej spółki. Ze względu na to, iż ta działalność jest rynkową, udziały tej spółki można sprzedać, by otrzymane pieniądze przeznaczyć na inwestycje miejskie. Przypomnę, że w minionej kadencji proponowałem zająć się tą sprawą na sesji 03.09.2010 roku, ale na wniosek ówczesnego radnego Piotra Szpulaka punkt ten zdjęto z porządku obrad nie chcąc się nim nigdy zajmować.

MZMK

Jest to spółka prowadząca całkowicie działalność typowo rynkową, a więc działalność, której gmina nie powinna realizować. Przypomnę wszakże, że gmina ma realizować zadania o charakterze użyteczności publicznej, a ta działalność nie jest działalnością użyteczności publicznej. Spółka ta była przeznaczona do zbycia w poprzedniej kadencji, ale radni projekt odpowiedniej uchwały przesłali do komisji i nie podjęli żadnych działań, co zresztą było typowym zachowaniem niektórych poprzednich radnych. Dlatego uważam, że miasto winno sprzedać te udziały, a pieniądze przeznaczyć na ważne inwestycje miejskie.

Urząd Miasta

W Urzędzie Miasta w poprzednich latach dokonano wielu zmian technicznych i organizacyjnych. Osiem lat temu wyposażenie w sprzęt elektroniczny było tak ubogie, że aby dostać się do komputera, należało zapisywać się w kolejkach. To wszystko wpływało na jakość obsługi, jednakże obecnie tego typu kłopoty są poza nami. Również w ostatnich ośmiu latach nastąpiła wymiana pokoleniowa. Kadra Urzędu była i jest kadrą profesjonalną, a ewolucyjna wymiana pokoleń urzędników umożliwiła profesjonalizację urzędników. Jednakże nadal prowadzimy działania na rzecz profesjonalizacji kadr inwestując w zmiany kwalifikacji, wydajności jak i zmiany strukturalne.

Relacje z innymi samorządami i organizacjami.

Miasto Brzeg umiejscowione jest w realiach województwa opolskiego, jednakże umiejscowienie jak i względy historyczne czy socjologiczne wskazują na wiele powiązań z Dolnym Śląskiem i jego stolicą. Dlatego w interesie miasta Brzeg jest utrzymywanie relacji z oboma województwami, a w szczególności z miastem Wrocławiem i środowiskiem gmin chcących tworzyć metropolię wrocławską wraz z jej otoczeniem. I te działania są prowadzone, a miasto Brzeg w ostatnich 6 latach zaistniało na mapie aglomeracji wrocławskiej.
Relacje z samorządem województwa opolskiego ze strony miasta Brzeg nigdy nie dawały podstaw do jakichkolwiek negatywnych uwag. Niestety ostatnia kadencja samorządu spowodowała wiele konfliktów, których początek rozpoczynał się od dziwnych decyzji czy też działań w Urzędzie Marszałkowskim. Kampania samorządowa roku 2010 ujawniła osoby, winne dziwnych zachowań, niektórych urzędników „mieszających” przy niektórych decyzjach dotyczących gminy miasto Brzeg. Liczę, że obecnie przyczyna tego konfliktu zostanie wyeliminowana i władze województwa będą normalnie traktowały miasto Brzeg i jego mieszkańców. Mam nadzieję, że władze polityczne województwa uszanują werdykt wyborców i nie będą pałały niechęcią do gminy za to, że po raz drugi, społeczność lokalna nie chciała docenić kandydatów PO RP, których jako najlepszych z PO RP popierała ta partia. Należy jednak powiedzieć, że mieszkańcy miasta mają swój honor i będę walczył o należne im miejsce na mapie województwa opolskiego. I to już pokazałem, że nie interesują mnie medale czy przywileje partyjne. Jeżeli chodzi o wybór pomiędzy interesem miasta, a własnymi przywilejami, to moje czyny pokazały, co wybieram.
W relacjach z innymi samorządami gmina miasto Brzeg będzie stosowała takie same partnerskie zasady jak dotychczas. Relacje ze wszystkimi samorządami są bardzo dobre z wyjątkiem samorządu gminy Skarbimierz. Należy jednakże zaznaczyć, że jest to wynikiem zachowań wójta gminy Skarbimierz, który dyskredytował gminę miasto Brzeg podając nieprawdziwe informacje lub wręcz szkalując gminę czy osobę Burmistrza Miasta. Powodem tych zachowań, był brak mojej zgody na działania gminy Brzeg, które okazywały się działaniami pozbawionymi podstaw prawnych albo wręcz niekorzystnych dla miasta.

Rada Miasta

Nie sposób nie wspomnieć o relacjach z Radą Miejską, jako organem stanowiącym i kontrolnym. Z mojej strony relacje te będą relacjami partnerskimi. Jednakże cały problem jest w tym, że obie strony muszą mieć takie same oczekiwania. Obecnie widać, że ze strony większości radnych miejskich będzie tak długo oczekiwana współpraca, a nie pomówienia, konflikty czy wręcz szkalowanie władz miasta, pracowników urzędu, czy też destrukcyjne działania w postaci nie podejmowania decyzji. Po miesiącu współpracy z Radą Miejską obecnej kadencji widać wolę działania na rzecz gminy miasto Brzeg. Świadczy o tym chociażby praca nad projektem budżetu miasta Brzeg. Przypomnę, że cztery lata temu, będąc w podobnej sytuacji, ówczesna Rada Miejska pod przewodnictwem pana Andrzeja Ogonka prace nad projektem budżetu miasta rozpoczęła dopiero po dwu miesiącach, postępując zgodnie z zasadą: „co można zrobić dzisiaj zrób to jutro, po co dziś się męczyć”. Liczę na to, że w tej kadencji Rady, nie będą znajdowały aplauzu pomówienia kierowane w stronę Burmistrza Miasta, czy też urzędników miejskich, a wyzwiska dotyczące bufonady, arogancji, czy też wynaturzenia Burmistrza będą szybko potępione przez wszystkich.

Dziękuję za uwagę.

/-/
Wojciech Huczyński


Brzeg dnia 14.01.2011 rok

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz